לשון הרע

לשון הרע

לשון הרע, הוצאת דיבה והשמצה, הם מונחים שמתבלבלים זה בזה לעיתים קרובות. כולם נכנסים לאותה קטגוריה של חוק וקשורים לתקשורת שמערפלת באופן שגוי באופי של מישהו. מתי תצטרכו עורך דין לענייני לשון הרע?

לשון הרע |

מהי לשון הרע? השמצה למשל, היא הצהרה כוזבת המוצגת כעובדה הגורמת לפגיעה או נזק לאופי של האדם עליו מדובר. דוגמא לכך היא "טום סמית – גנב כסף מהמעסיק שלו" אם זה לא נכון ואם קביעת ההצהרה פוגעת במוניטין או ביכולתו של טום לעבוד, זו לשון הרע.

האדם אשר שמו הטוב נפגע מההצהרה השגויה, יכול להגיש תביעה בגין לשון הרע.

מהי השמצת אופי? |

השמצת אופי קורה כשמשהו לא נכון ופוגע מוצג כעובדה בפני מישהו אחר. אמירת ההצהרה רק בפני האדם עליו נאמרת ההצהרה ("טום, אתה גנב") אינה לשון הרע מכיוון שהיא אינה פוגעת בדמותו של אותו אדם בעיני מישהו אחר.

ההבדל המשפטי בין דעה והשמצה |

יש הבדל חשוב בחוק לשון הרע בין קביעת דעה והכפשת מישהו. האמירה, "אני חושבת שרונית מעצבנת" היא דעה והיא דבר שאי אפשר באמת להוכיח אמפירית כנכונה או שקרית.

אמירת "אני חושבת שרונית גנבה מכונית" היא עדיין דעה, אך משתמעת ממנה שהיא ביצעה פשע. אם ההאשמה אינה נכונה, אז זה יביא בהכפשה. זו הסיבה שתקשורת החדשות כל כך מקפידה להשתמש במילה "לכאורה".

חשיבות הכוונה בלשון הרע |

חלק מכריע נוסף בתיק לשון הרע הוא שהאדם מצהיר את ההצהרה השגויה בכוונה מסוג מסוים. ההצהרה בטח נאמרה מתוך ידיעה שהיא לא נכונה או מתוך התעלמות פזיזה מהאמת (כלומר האדם שאמר זאת הטיל ספק באמיתות אך אמר אותה בכל מקרה).

לעוד מידע, בקרו באתר של אהוד פאי

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מאגרי תמונות מומלצים
מאגר תמונות הוא אוסף של תמונות דיגיטליות שניתן להשתמש בהן בדרכים שונות: כספריית תמונות, כמקור השראה...
קרא עוד »
אוק 11, 2022
איך הפך קידום אתרים לשירות חובה לכל בעל עסק?
בעידן האינטרנטי בו אנשים רבים גולשים ברשת מדי יום, בעלי עסקים רבים בוחרים לנצל את הפלטפורמה ולהשיק...
קרא עוד »
ינו 01, 2021
אפיון אפליקציה – מה צריך לדעת?
אפיון אפליקציה הוא תהליך המסייע למפתחי תוכנה להבין את היכולות של אפליקציה. זה עוזר בהבנת הפוטנציאל,...
קרא עוד »
ינו 31, 2023