לא לוקחים סיכון: כך תגבו נתונים בצורה הבטוחה ביותר

גיבוי בענן

גיבוי הוא בין הפעולות, שאנשים רבים אינם מחבבים. מדובר לרוב בתהליך טכני למדי, לעתים מסורבל וכזה שאיננו "פרודוקטיבי". כלומר, לא רואים ממנו שום תועלת מיידית. מסוג הדברים שקל לדלג עליהם, תוך חזרה על האמירה הידועה "יהיה בסדר". אלא שאם לא יהיה בסדר, גיבוי עשוי להיות הדבר היחיד שיציל את המצב. כיצד מגבים, בצורה הבטוחה ביותר?

תכנון איכותי

חיוני לבצע ניתוח סיכונים מסודר בעסק ובעקבותיו, לגבש נהלי גיבוי איכותיים. יש להגדיר בהם בין השאר, מי יהיה אחראי על הגיבוי בכלל, מי יבצע אותו באופן שוטף ומי יהיה בצוות למקרי חירום בהם יידרש שחזור. חשוב לתכנן באופן שיטתי במיוחד מה לגבות ולקחת בחשבון, שלא תמיד ניתן לגבות הכל. במקרים רבים מספיק לגבות את השינויים במידע ומיותר לגבות שוב ושוב את המידע הישן. לגבי מידע ישן, יש לשקול האם מעוניינים לשמור גם עותקים מגרסאות ישנות של מידע מסויים? עוד יוגדרו כמובן בנהלים, תדירות הגיבוי ומועדי ביצועו. מוטב לגבות בזמן שלא יפריע לפעילות או במועד משמעותי מבחינת המידע עצמו (למשל, בסוף יום עבודה או גיבוי פרוייקט מסוים, בסיומו או בכל נקודת ציון משמעותית בו). כמו כן, חשוב להחליט לאן מגבים, כאשר גיבוי בענן יעזור לפזר סיכונים.

מבט כולל

בתכנון הגיבוי, חיוני להסתכל על המחשוב בעסק במבט רחב ככל הניתן. לדוגמא, האם יידרש גיבוי מידע מסמארטפונים?  מה עושים לגבי סמארטפונים לשימוש עסקי וגם אישי (איך נמנעים מהפרת פרטיות העובד למשל)? מה לגבי גיבוי מידע, שנוצר במסגרת פעילות מחשוב לא מתועדת בעסק (Shadow IT)? כל אלה שאלות חיוניות, שחשוב לתת להן מענה מראש.

אבטחה

מי יהיה מורשה לגשת לגיבוי? יש לשקול הגדרת גישה מאובטחת לביצוע הגיבוי ולשחזור, שימוש בהצפנת הגיבוי וכן הגנה עליו (הן ברמת התוכנה והן הגנה פיזית).

בדיקה

גיבוי שלא נבדק, כמוהו כגיבוי שלא בוצע. מדובר בכלל עתיק, שמוכיח עצמו בשטח. ככל שמדובר בגיבוי מורכב יותר, כך גדלה הסבירות לסיבוכים ותקלות, שמעכבים את השחזור ואפילו מביאים לכך שלא ניתן יהיה לבצע שחזור. לכן, חיוני לבצע בדיקות שחזור תקופתיות, באופן יזום. הדבר האחרון שתרצה לגלות בשעת צרה, הוא שהגיבוי עליו אתה סומך, למעשה בלתי ניתן לשחזור.

לסיכום

טיפול שיטתי בנושא הגיבוי, יבטיח שהעיסוק בו יהיה מינימאלי והתוצאה אמינה ככל הניתן.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
איך מתמודדים עם מתקפות סייבר?
הטכנולוגיה תמיד מתקדמת, בשנת 2020 הטכנולוגיה ממש בשיאה – הרבה חידושים בתחום המחשוב. ויחד עם זאת, קיימים...
קרא עוד »
נוב 26, 2020
לשון הרע
לשון הרע, הוצאת דיבה והשמצה, הם מונחים שמתבלבלים זה בזה לעיתים קרובות. כולם נכנסים לאותה קטגוריה של...
קרא עוד »
מאי 24, 2020
החשיבות של פיתוח אינטרנט ממוקד חוויית משתמש
בעידן הדיגיטלי, אתרי אינטרנט הפכו לאמצעי האינטראקציה העיקרי בין עסקים לקהל היעד שלהם. כתוצאה מכך,...
קרא עוד »
יול 18, 2023